מדברים כלכלה. שיחת נסיעה

באחד מאחר-הצהריימים נסעתי לחנות כלשהי (בוטיק שוקולד טעים, אם שאלתם) והחלטתי סתם לקחת את שיר (גיל 6) להתלוות אלי בנסיעה.

כשסיפרתי לה, חוץ מזה שהיא שמחה מעניין השוקולד, היא התחילה להתעניין ברעיון של "חנות שוקולד". מפה השיחה התגלגלה וקיבלה, לשמחתי, נופך כלכלי ומושגי יסוד בשוק החופשי.

בהתחלה שיר רצתה להיות מוכרת שוקולד וללקק שוקולד כל היום. שאלתי אותה מה תפקיד של 'חנות', ומוכרים וכסף בסיפור הזה, וככה התגלגלה לה השיחה:

"(אני) כשאנשים באים לחנות מה הם רוצים?

– (שיר) לאכול שוקולד

ומה המוכר עושה?

– נותן להם שוקולד.

כמה שהם רוצים? סתם?

– לא, האנשים קונים.

ואיך הם קונים? לוקחים כמה שבא להם?

– לא מה פתאום. הם נותנים כסף.

כלומר האיש בחנות שוקולד מוכר להם שוקולד תמורת כסף. והאנשים קונים שוקולד בתמורה לכסף שלהם.

אז מה יקרה אם את תהיי המוכרת ותאכלי כל היום שוקולד ואנשים יבואו לקנות?

– לא יישאר שוקולד למכור להם והם לא יתנו כסף.

כלומר האיש בחנות מכין שוקולד כדי למכור אותו לאנשים ולהרוויח כסף. והוא מרוויח כסף ע"י זה שאנשים נכנסים לחנות ובוחרים את השוקולד הזה והזה והזה ונותנים בתמורה כסף למוכר.

– ואז מה המוכר עושה עם הכסף? למה הוא מוכר שוקולד?

[גאה במחשבה שלה] שאלה מצוינת! מי שמוכר בחנות צריך כסף כדי לקנות אוכל לעצמו לבית, כמו שאנחנו קונים בסופר, וצריך כסף לקנות צעצועים לילדים שלו, ודלק לאוטו שהוא ייסע, ולעוד הרבה דברים שעולים כסף.

האיש/המוכר בחנות יודע להכין שוקולד והוא טוב בזה, ואנשים מוכנים לשלם לו כסף בתמורה לשוקולד הטעים שלו וככה הוא מרוויח את הכסף.

לא רק שוקולד אפשר למכור. יש חנות ירקות וחנות תכשיטים וחנות צעצועים ועוד הרבה חנויות שאנשים מוכרים בהם דברים כדי להרוויח כסף.

– [שתיקה…] ואיפה המוכר שומר את הכסף?

[קאצ'ינג ❣️] המוכר בסוף כל יום לוקח את הכסף שהוא מרוויח מכל השוקולד שמכר במשך היום ושם אותו בבנק. הבנק זה מקום שבו שומרים על הכסף שלנו.

אפשר גם לשמור בבית, כמו שלך יש את הארנק של הדובי עם כל הכסף שלך, אבל למוכר יש הרבה כסף והוא גם מפחד שמישהו יבוא לגנוב לו את הכסף, אז בבנק שומרים על הכסף שלו טוב טוב.

– ואם הוא צריך את הכסף? איך הוא לוקח מהבנק?

אפשר להוציא את הכסף בכל מיני דרכים: במזומן הכוונה בשטרות ומטבעות כמו שיש לך או בכרטיס אשראי כמו שראית שיש לנו [מזומן וכרטיס אשראי זה כבר נושא לשיחה נפרדת].

– וגם אתם שומרים את הכסף בבנק?

כן. כשאני ואמא הולכים לעבודה, כמו שהמוכר בחנות שוקולד זה העבודה שלו, אנחנו גם מקבלים כסף ששמים אותו ישר בבנק.

– [שתיקה ארוכה…]

– אז איך כל הכסף של כל האנשים ששמים כסף בבנק לא מתבלבל?

😍 שאלה מעולה! בבנק לכל איש יש "חשבון", והחשבון רשום על שמו. לי יש חשבון עם השם שלי, ולאמא יש חשבון עם השם שלה, ולסבא יש חשבון עם השם שלו, ולמוכר בחנות יש חשבון עם השם שלו, וככה כל האנשים לא מתבלבלים עם הכסף של אנשים אחרים.

פה כבר הגענו ליעדנו – שוקולד – שהשכיח משנינו את השיחה העמוקה שהתנהלה לפני רגע.

שיר לסיום – Pink Floyd היטיבו לתאר את מנעד הרגשות, הצרכים והרצונות שכסף קשור אליהם ובו-זמנית מנהל אותם, בשיר המעולה Money.

[תמונה ראשית ברישיון שימוש CC מקור Stavos]

כתיבת תגובה