פינת המשחקים: מונופול

הקדמה

כולם אוהבים לשחק. מבוגרים ובעיקר ילדים. משחק משמש בריחה רגעית מהמציאות החיצונית למציאות פנימית של המשחק, עם חוקים וכללים משלו, דמויות משלו ואינטראקציות ייחודיות למשחק.

משחק יכול להיות משהו פשוט ללא תכלית, הנאה נטו שמשמשת לפריקת מתח או שחרור ממחשבות. משחק גם יכול להיות כלי חינוכי שיכול להעביר תכנים ומסרים בצורה גלויה, כמו משחקים חינוכיים בבית הספר או משחקים מתימטיים שונים, או להעביר מסרים בצורה סמויה יותר. משחקים הם חלק חשוב ומהנה בהתפתחות אצל ילדים, ויש להם מאפיין מיוחד – כל המשתתפים משחקים בו מרצון.

בפינת המשחקים אני אסקור משחקים שונים עם זווית לימודית כלכלית. כל הביקורות הן רק על משחקים ששיחקנו ממש. הכל מהחוויה שלי ואיך שאני חווה את זה עם הילדים שלנו.


מונופול

קנינו את המשחק הזה מזמן והוא שכב בארון כי לא הייתי בטוח שהוא התאים לגיל של שיר ומתן (אז 7,4). באחת השבתות האלו שמשתעממים בבית וגם אין כח לצאת לגינה או משהו, (ואחרי לחץ פיזי מתון שכלל טיפוס על אבא…) פתחנו את המשחק.

כמה מילים על מונופול

במונופול צריך להשיג שליטה על שטחי נדל"ן. המנצח הוא האחרון שלא פושט את הרגל או מי שהכי עשיר כשמחליטים להפסיק לשחק.

השיטה של מונופול היא ע"י רכישה של רחובות, בתים ומלונות, והחוכמה במשחק היא לדעת להתנהל נכון ברמת ההוצאות, רכישות ותשלומים שונים כמו מיסים או דמי כניסה לנדל"ן שבבעלות שחקן אחר, אל מול ההכנסות שנובעות מדמי כניסה של שחקנים אחרים לנדל"ן של המשתתף, קלפי משחק או מענק שהלוח נותן.

המשחק, שהומצא ע"י הסברו, הוא אחד המשחקים הנמכרים ביותר בעולם ויש לו שלל ווריאציות שרובן לא נמכרות בארץ אבל העיקרון של כולם זהה. המשחק בעצם מדמה את עולם העסקים ויוצר אינטראקציות עסקיות בין המשתתפים ועם הלוח.

קצת מהווריאציות הקיימות:
– מונופול לילדים עם פחות רחובות, יותר צבעוני ומזמין, סכומים לא גדולים. יש גרסאות לבנות שכולל חנויות קאפקייקס ולבבות, ויש גרסאות כלליות יותר.
– מונופול שכולל כרטיס אשראי שניתן לשלם איתו.
– מונופול עולמי במקום רחובות יש מקומות מהעולם.
וזה באמת רק נגיעה… דוגמאות לגרסאות שונות ומשונות אפשר למצוא ברשת.

[אנקדוטה נחמדה, ניתן לראות את התהליך ההיסטורי של מטבעות ויוקר מחיה לפי מהדורות המשחק שיוצאות במשך השנים ומתעדכנות בהתאם לשווי המטבע באותו הזמן, רמת המחיה, עלות הנכסים וההוצאות שמתאימים לאותה תקופה]

לנו יש משחק שהוא חיקוי זול של מונופול, אבל הוא מעביר את הרעיון של המשחק בדיוק כמו המונופול המקורי.

אגב, חברת "קודקוד" הוציאה בעבר משחק שנקרא "הקניון" (אני לא בטוח שהוא מיוצר עוד) שהוא בדיוק הפוך ממונופול – המטרה להוציא כמה שיותר כסף והמנצח הוא מי שבגירעון הכי גדול.
עוד לא החלטתי עם עצמי האם זה משחק שאסור לשחק בו, או שדווקא להיפך, לנצל את הרעיון שלו להראות איך לא מתנהגים…

הקניון (קודקוד)

חוויות מהמשחק

הסברתי בגדול את הכללים לשיר ומתן והתחלנו לשחק. את הכללים יותר בפירוט הסברתי תוך כדי המשחק.

מיד אחרי כמה סיבובים הפתיע אותי כמה שיר הבינה את המשחק ונכנסה אליו. היא זיהתה את השטרות השונים, גבתה כספים, שמחה כשקיבלה כסף ב'התחל' והתבאסה בכלא.
גם מתן (בן 4.5) השתתף והתלהב לקבל כסף ולקנות, למרות שהוא לא מבין מה באמת לעשות ומה המשמעות של חלק מהפעולות שאנחנו עושים בשמו. כרגע בכל רחוב שהוא נוחת הוא רוצה לקנות, גם אם זה כבר שלו. ואם הוא צריך לשלם לי או לשיר דמי כניסה לרחוב, מבחינתו הוא "קנה" את הרחוב וזה מספק אותו 🙂

מה שיפה במונופול שמיד עולים החוזקות והאתגרים של הילדים בחשבון, משא ומתן, אסטרטגיה, סדר וארגון.
במשחקים הראשונים לשיר לקח קצת זמן לחשב אלו שטרות מרכיבים ביחד את הסכום שצריך לשלם, עם הזמן ועוד משחקים היא כבר התחילה לחשב גם כמה עודף לתת או מגיע לה אם נותנים לה יותר כסף.
בכיתה ב' הם למדו עד 100, אבל במהלך המשחקים שיר כבר התחילה לחשב עד 1000 כולל עודף, וכבר הגיעה לחשבון של עד 10000.

עוד משהו חשוב שלומדים במשחק הוא לשלוט על ההוצאות. יש במשחק קנית רחובות או אתרים, תשלום דמי כניסה למשתתפים אחרים, תשלומים שונים מהכרטיסים של המשחק, וצריך לדעת לא לבזבז הכל ואז להתחיל לשעבד נכסים והלוואות בשביל להחזיר חובות.
וזה גם להבין הכנסות, מה החשיבות של קנית נדל"ן ופיתוח שלו לבתים ומלונות, כלומר הרעיון של הוצאת כסף לצורכי השקעה לעתיד.

בתור הורה, מעניין היה לראות את ההתעסקות עם הכסף – שיר כמעט ולא נגעה בכסף כשלא היה צריך, וברוב הפעמים גם סידרה לפי סוג השטר.
מתן כל הזמן החזיק את הכסף ביד ונפל לו הרבה פעמים והתפזר על השולחן או הרצפה. אני תוהה אם זה גם מהווה נקודה לאופי ההתייחסות לכסף בעתיד או רק עניין של גיל. נדבר עוד כמה שנים… 🙂
נקודה נוספת שמשקפת את האופי של הילדים, האם הם מבזבזים בלי הכרה או שומרים את כל הכסף ביד. האם הם מבינים את המושגים של דחיית סיפוקים והשקעה בעתיד.

בהתחלה הייתי דואג לשיר שבכל פעם שמישהו דורך על אחד הנכסים שלה שהוא ישלם דמי כניסה, היום אני לוקח צעד אחורה ומזכיר לה לעיתים רחוקות יותר. אם היא לא מרוכזת במשחק אני מפנה את תשומת ליבה שהיא לפני רגע הפסידה הזדמנות להרוויח.
השיעור פה הוא באסרטיביות וריכוז. כמו במציאות, אנשים לא מחלקים כסף מרצונם החופשי והיא צריכה להישאר מרוכזת במשחק ולדרוש את מה שמגיע לה.

באופן כללי, אני חושב שחשוב שאנחנו ההורים ננגיש לילדים כל מיני מושגים שעולים במהלך המשחק. לדוגמה, באחד הסיבובים שיר נקלעה ללא מזומנים ונאלצה לשעבד את אחד הרחובות לבנק. היא למדה על שעבוד והלוואה מהבנק, והיתה צריכה להחזיר חוב (שבשלב זה היה ללא ריבית). בגלל שמשחק משמש כמציאות רגעית אחרת והילדים שקועים במציאות הזו, מבחינתם הם חווים באמת את המושג של חובות (לדוגמה) ומה המשמעות של זה.

בכל פעם שאנחנו משחקים, גם שיר וגם מתן משתפרים, מבינים טוב יותר. גם מתן התחיל כבר לקלוט את המספרים של השטרות – 20, 50, 100.
אנחנו נמשיך לשחק בזה עוד הרבה זמן…

מה למדנו

אלו המושגים והתובנות שהילדים נחשפים במונופול:

  • הכרה של כסף – שטרות, מטבעות, כרטיס אשראי (בגרסאות משחק מסוימות)
  • מניה של כסף – פעולות חשבון בחיבור
  • עודף – פעולות חשבון בחיסור
  • חשבון במספרים גדולים
  • שעבוד נכסים
  • חובות
  • בנק
  • הוצאות – מה זה ואיך משפיע, שליטה על הוצאות
  • הכנסות
  • השקעה
  • תכנון – הבנה שיש הוצאות בלתי צפויות והתכוננות לקראתן
  • סדר וארגון – של הכסף עצמו, של הנכסים, של מחשבה
  • אסרטיביות
  • יכולת משא ומתן (עוד לא הגענו להחליף ולסחור בנכסים. זה דורש הערכת שווי של נכס שכרגע לא נראה לי ששיר מבינה את הכוונה)
  • דחיית סיפוקים

שאלה: אלו משחקים אתם מכירים שחושפים את הילדים שלכם לסיטואציות כלכליות? איך הם התמודדו עם הסיטואציות הללו בזמן המשחק? אם הם נתקלו בהם גם במציאות, איך הילדים התמודדו? אלו תובנות אצלכם ואצל הילדים עולים בזמן המשחקים הללו?
אשמח להמלצות על משחקים נוספים.

 

[תמונה ראשית ברשיון CC]

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s