לגדל ילדים נדיבים כלפי הסביבה

אנחנו ההורים רוצים ללמד את הילדים את החשיבות שבתרומה לקהילה ובעזרה לזולת. וגם לאתגר אותם לצאת מאזור הנוחות שלהם.

אצל ילדים (בעיקר בגילאים הקטנים יחסית) חוויית הכסף מתרחשת כאשר הם משלמים במזומן, מחזיקים את הכסף בידיים ונותנים אותו פיזית למישהו אחר בעד תמורה כלשהי כמו צעצוע או ממתק.
אצל משפחות רבות קיימת קופת צדקה, למטרה מסוימת או למשהו כללי, שמדי פעם זורקים אליה כמה מטבעות שנשארו בארנק, ואז גם שומעים את הצליל המרשרש של מטבעות נופלות, ופעם-פעמיים בשנה (לרוב לפני יום כיפור ופסח) מרוקנים את כל המטבעות לשקית כבדה ונותנים למי שצריך, או שמים בבית הכנסת הקרוב, או לעמותה כלשהי…

אבל עם הדיגיטציה אבד משהו – היום הורים תורמים לא מעט דרך כרטיס האשראי או בהוראה ישירה. כלומר מנקודת מבטם של הילדים אין את מראה-העיניים של ההורים שלהם שמים כסף בקופת צדקה. ברגע שהעברת התרומות של הילדים עצמם למישהו אחר גם נעשית דרך מסך המחשב (או הטלפון) יכול להיות פה ניתוק חווייתי מסוים. כשעוזרים למישהו באופן פיזי, או תמיכה נפשית או כספית, לאותו נצרך יש פנים שאפשר לראות ולחוות מקרוב את הרגשות שעולים, הן של הנתרם והן של התורם. כשתורמים לגוף כלשהו כסף בצורה וירטואלית לא רואים איך באמת הכסף שתרמנו עוזר לאדם אחר (מעבר לתמונות יפות באתרי האינטרנט של העמותות).
תרומה בצורה פיזית עוזרת לילדים להיקשר לחווית התרומה ועזרה לזולת בצורה משמעותית יותר ונשארת אצלם לאורך זמן רב יותר.

קופת תרומה

כמו שהתחלתי לפרט בפוסט הקודם, הגדלנו לשיר את דמי הכיס השבועיים, אבל איתה גם נוספה קופה חדשה שנוצרה וצויירה לאחר כבוד בשם "תרומה":

20170129_214516
קופת התרומה של שיר

החלוקה שהחלטנו עליה היא 10% בקירוב (מַעְשַׂר) מדמי הכיס שלה – הזדמנות טובה להסביר על אחוזים – כלומר אם סכום דמי הכיס החדשים שהיא מקבלת הוא 4 ש"ח לשבוע זה אומר 40 אגורות לקופת תרומה.
החלוקה החדשה של דמי הכיס הם כעת 10% תרומה, 45% חיסכון 45% הוצאות לבזבוזים.

שאלתי את שיר מה זה בכלל תרומה. שיר נזכרה שלפני חג חנוכה כיתות ו' מכרו בבית הספר חבילות ממתקים בעלות 12 ש"ח לאחד כשהעלות מהמכירות הולכות לתרומה (בגלל שזה ממתקים שיר קנתה מהכסף שלה, אבל בגלל שזה גם תרומה אנחנו נתנו לה חצי מהסכום).

מה אפשר לתרום

חשבנו ביחד מה זה אומר לתרום למישהו או למטרה מסוימת:

  • תרומת כסף – לנזקקים שחסר להם בגדים חמים או שחסר אוכל בבית.
  • תרומת צעצועים – לפעמים אנחנו מסדרים את המשחקים בבית ומה שכבר לא משתמשים בו אנחנו מעבירים לגן של הקטן (שמנהלת הגן מעבירה הלאה לגן פליטים מסוים בדרום ת"א).
  • תרומת בגדים – כמו צעצועים, כשיש לנו בגדים שכבר קטנים או שלא יפים בעינינו…
  • תרומת שיער – (שיר מרימה אלי את הצמה שלה) שאפשר לתת לילדים שאיבדו את השיער בגלל מחלה.
  • תרומה של זמן – להתנדב בעצמנו לחלק מזון, לצבוע דירה של מישהו נכה או זקן, לגנן גינה יפה ועוד.
  • תרומת ידע – כשאנחנו יודעים משהו בצורה טובה ואנחנו יכולים לעזור לאנשים אחרים עם הידע שלנו (לדוגמה ליווי כלכלי למשפחות, ייעוץ פסיכולוגי וכו').
  • תרומת דם.

למי אפשר לתרום

רוב סוגי התרומות שראינו הם לבני אדם, אבל יש גם תרומות לארגונים שעוזרים לחיות, כשאפשר לתרום כסף או להתנדב באחד מהמקלטים לחיות זנוחות, או אפילו לאמץ כלב שזרקו לרחוב.

אז כמו שבקופת חיסכון שמנו פתק עם מטרות החיסכון ששיר קבעה לעצמה, גם פה חיפשנו מטרה שאליה נתרום את הכסף שייאסף בקופה ויגיע לסכום ראוי.
חיפשנו בגוגל "למי אפשר לתרום" והגענו לדף הזה שמסכם בצורה די טובה הרבה מהארגונים ועמותות שניתן לתרום להם. עברנו ביחד על סוגי ההתנדבות השונים (בסינון שלי על המקרים היותר קשים או שאולי יהיו פחות מובנים לה בגילה).
בסוף לאחר כמה לבטים, שיר בחרה ב"בית איזי שפירא" שפועל לקידום איכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות. שיר הכירה אותם בגלל אותה פעילות שהיתה בבית הספר עם חבילת הממתקים.
[במאמר מוסגר, אני פחות הכרתי את הארגון הזה ובדקתי באתר "מידות", מסתבר שבית איזי שפירא כבר שנים מקבל ציונים גבוהים על התנהלות כספית וערכית גבוהה. שווה להכיר]

כמובן שאפשר ורצוי לתרום (כספית ומעשית) לבן משפחה או מישהו מהקהילה הקרובה.

אפשר לתרום גם לטובת מטרות גדולות יותר כמו גרינפיס, לעזור לילדים בעולם, לעזור לילדים פליטים בסוריה (פרויקט מימון שהצליח מעל ומעבר), או לבחור מתוך רשימה ענקית של מטרות. וזו רק דוגמה קטנטנה.

מבחינה משפחתית אפשר להחליט שכל המשפחה תורמת למישהו או ארגון מסוים או למספר מוגבל של ארגונים. ככה מצטבר לו סכום נאה לתרומה מכל חברי המשפחה כולל ההורים (זה אומר אולי להפסיק את הוראות הקבע ותרומות דרך כרטיס אשראי ולהמיר את הכסף למזומן).
אפשרות אחרת שכל ילד בנפרד כולל ההורים בוחרים לעצמם לאיזה גוף הם רוצים לתרום. אפשר שכל אחד גם יסביר לשאר בני המשפחה למה הוא בחר באותו גוף, למה חשוב לו לתרום דווקא לאותו ארגון (לנו כהורים זה גם יראה במעט עוד קצת מהאופי הנחבא של הילדים שלנו).
פעם בתקופה (מה שמקובל במשפחה + קצב אגירת הכספים לתרומה) נאספים בני המשפחה ומרוקנים את הקופות למטרות שכל אחד בחר.
יש הרבה חשיבות בנראות של פעולת התרומה, גם אם זו תרומה כספית נטו.

איך לתרום

אפשר כאמור לתרום בצורה כספית.
ואפשר להיות נוכח עם הילדים במקום שיחוו ויפנימו את האווירה בצורה ישירה כמו לדוגמה בית תמחוי, חלוקת מזון.

כרגע הסכום בקופת תרומה עדיין מזערי.
בנוסף לתרומה הכספית ניסינו לחשוב על דרכים נוספות לעזור לזולת. חברה העלתה רעיון מקסים ששיר תלך עם סבא, שמתנדב שנים בבית חולים בעיר, לחלק לילדים המאושפזים שם עוגיות ששיר תכין. הרעיון עוד לא הבשיל כרגע לכדי מעשה.

לסיום…

סרטון חביב על כמה תרומה בעצם מחזירה לנו כתורמים

 

[תמונה ראשית ברישיון CC]

 

שאלה: האם אתם תורמים במשפחה קבוע? האם הילדים יודעים מהפעולה שלכם וכמה אתם תורמים? האם יש לילדים קופת "תרומה"? אם כן, מה תמהיל התרומה שלהם ומה המטרות אליהם בחרו לתרום? מוזמנים להשאיר תגובה.

תגובה אחת בנושא “לגדל ילדים נדיבים כלפי הסביבה”

  1. אביה, קראתי את הכתבה המעניינת שכתבת, אודות החשיבות שבחינוך ילדים לנתינה. ילדים מורגלים לקבל וכמעט לא רגילים לתת
    כשמקנים לילד את ערכי הנתינה הוא גדל להיות אדם ערכי יותר הלומד להתבונן בסביבה בו הוא גדל. יד שרה הינו ארגון של נתינה,החל מעריסה ומשאבת חלב וכלה בכסאות גלגלים. זאת הזדמנות להסביר לילדינו שכשתורמים ליד שרה, תורמים לכל משפחה בישראל. בסניף ירושלים נפתח מרכז מבקרים חדש, רב חושי המעצים את משמעות הנתינה.הינכם מוזמנים לבוא ולבקר. נ.ב. אהבתי את החשיבה החינוכית שאתה מעניק לביתך סביב מושג התרומה,כולל הקופה שיצרתם.יישר כוח.

    אהבתי

כתיבת תגובה